Maanthema voor Thuisonderwijs: Geld
Maanthema voor Thuisonderwijs: Geld
Elke maancyclus start ik de volle maan met een nieuw thema en doorloop dit met de fasen van de maan:
Volle maan, laatste kwartier, nieuwe maan en eerste kwartier. Om met de volgende volle maan weer een nieuw thema te starten. Maanthema’s worden intuïtief gekozen op basis van het seizoen, de soort maan en het teken waar de maan in staat.
Deze keer gaat het over geld (& rekenen) van 22 augustus t/m 20 september
Wat is Geld?
Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen. Klinkt wat dramatisch, maar de meesten van ons, begrijpen nog steeds niet helemaal wat geld eigenlijk is. We denken het te weten; dat wel, maar weten we echt wat geld is?
Laat ik beginnen bij wat we denken dat geld is: een ruilmiddel
Simpelweg dat. Je werkt, je krijgt geld in plaats van de tijd, de uren, die je inlevert en als je iets nodig hebt dan koop je er iets van.
Zo moeilijk kan het toch niet zijn? Je zou bijna denken; moet daar nu een heel maanthema aan gekoppeld worden.
Ja! Zeker weten. Geld is namelijk zo geïntegreerd in onze maatschappij, dat we het soms vergeten zijn.
We kunnen niet meer helder zien wat het met ons doet.
In feite is geld gestolde energie en ja, feitelijk gezien ook een ruilmiddel. Maar wordt het ook wel zo gebruikt?
In de praktijk? In ons dagelijkse leven?
Geld in de huidige maatschappij
Misschien wist je het al, of had je al een vermoeden. In de huidige maatschappij is geld niet ‘gewoon’ een ruilmiddel.
Het is een DOEL. Het doel is, zo veeeeel mogelijk geld ‘verdienen’.
Voor wie? De rijken. Jep, ik weet, lekker kort door de bocht. Nu bedoel ik daarmee niet dat iedereen die rijk is per se als doel heeft om geld te verdienen en daarmee mensen uitbuiten; ik bedoel de elite. De 1% die 99% van het geld in handen heeft.
De banken die geld bijdrukken wanneer ze daar zin in hebben, of wanneer het nodig is.
Maar, wij als ‘simpele’ burgers mogen dit niet, dat is strafbaar (lekker gelijkwaardig, iets met een grondwet… Hoezo gelijke behandeling?)
Degene die daar heel helder in is en waardoor ik ook veel wijzer ben geworden over hoe geld misbruikt wordt in de huidige maatschappij is Ad broere. Hij heeft een blog en ook al vele boeken geschreven. Zeker een aanrader om zelf onderzoek te gaan doen en op die manier door te geven aan onze kinderen.
En, een ander mooi doel waar het voor gebruikt wordt is: controle & macht.
Wij zijn zoooo geconditioneerd op geld en in het geloof dat geld nodig is om te leven.
We maken onszelf zo afhankelijk, dat we veel van onze beslissingen daarop afstemmen.
Durf jij gewoon je baan op te zeggen als je er geen zin meer in hebt? Of als je denkt: deze werkgever bevalt me niet.
Meestal doen we dat niet, want, geen baan betekent geen geld, dus de huur niet kunnen betalen, geen eten, etc, etc.
Ten minste, dat is ons geconditioneerde denkpatroon. Is er niet ook een andere weg? Een andere manier?
Ik geloof van wel, maar dat vergt wel veel van ons. Omdat het écht daadwerkelijk anders denken en anders doen is.
Hiervoor is het wel belangrijk om eerst eens dingen over geld te doorzien, te begrijpen.
Dan kun je vanuit daar opnieuw kiezen en bedenken hoe het anders zou kunnen.
Geld en taal
Ook is het belangrijk om te weten hoe het zit met geld en onze taal. In taal zit veel verborgen, zelf vind ik dat altijd erg interessant.
Denk maar eens aan het woord geld: het zit bijvoorbeeld in geldigheid. Hoe geldig is iets? Of hoe geldig/waardig ben jij?
Een super interessante video is die van Jordan Maxwell, over dus taal en o.a. geld.
En nee, toeval bestaat niet, dat wordt wel heel erg duidelijk in deze video.
Zo zijn er verder nog veel interessante spreekwoorden en gebruiken rondom geld, die bewust en onbewust ons best wel sturen.
Het is goed om daar bij stil te staan.
Geld en rekenen
Met geld als thema komt rekenen of cijfers als vanzelfsprekend om de hoek kijken. Uiteraard is het heel erg leuk hier iets mee te doen.
Let wel op: voor rechtsgeoriënteerde kinderen is sommen in verhaalvorm niet per se makkelijker.
Omdat het namelijk in en verhaal zit stellen ze zich heel erg voor hoe het verhaal gaat,
in plaats van goed te focussen op de som. Als je echt wilt oefenen met rekenen kun je het beter ‘droog’ houden.
Dat is dan overzichtelijker voor deze ‘beelddenkers’ of juist helemaal in de praktijk brengen, waardoor het tastbaar wordt.
Meer over kinderen die op deze manier leren en hoe die te ondersteunen kun je hier lezen.
Dit kan natuurlijk heel simpel door winkeltje te spelen. Of op een andere manier een spel doen dat je kind interessant vind.
Zelf had ik wel de gedachtegang dat ik ook aan mijn kind mee wilt geven dat je niet per se voor alles hoeft te betalen.
Soms kan je ook dingen krijgen. En op die manier komen we bij het volgende onderwerp:
Geld en overtuigingen
Overtuigingen spelen een hele belangrijke rol in hoe we omgaan met geld, hoe we geld zien & hoe we geld ervaren.
Als jij als ouder de overtuiging hebt dat het moeilijk is om geld te krijgen, werkt dat niet mee om een positieve indruk van geld achter te laten.
Ook andere sterke overtuigingen zoals: Geld is slecht, of Geld doet alleen maar kwaad.
In feite is geld neutraal. Het is simpelweg energie.
Ja, het is zo dat het door de elite grandioos misbruikt wordt om mensen letterlijk tot slaaf te maken.
Sta er echter wel bij stil: wat zou jij kunnen doen met dat geld om de wereld mooier te maken?
Wat wel waar is (in mijn ogen): hoe meer geld je hebt; hoe gemakkelijker het is om op grote schaal impact uit te oefenen.
En ook hier: onderschat jezelf nooit. Elke euro die je uitgeeft is een stem. Ook al is het maar 1 euro in de maand.
Op die manier is het mooi om bewust om te gaan met geld; ook als je geld ten overvloede hebt.
Op een gezonde manier leren over geld
Ja; Hoe leer je je kind dan op een gezonde manier over geld?
Naar mijn mening kun je dit op verschillende manieren aanpakken.
Zelf probeer ik mijn kinderen wel bewust te leren omgaan met geld en tegelijk het vermogen behouden dat ze in overvloed blijven denken.
Dit betekent niet dat ik alles voor ze koop wat ze willen hebben.
Als ze iets echter echt heeeel graag willen, écht willen, dan krijgen ze dat vaak wel.
Ik vind het zelf belangrijk dat ze begrijpen hoe de ‘corrupte’ wereld van geld werkt, hoe scheef ons systeem is;
én hoe ze ermee kunnen werken; zolang er geld bestaat.
Tegelijk wil ik ze meegeven dat ze hun keuzen zo vrij mogelijk mogen maken en dat het goed is om zelfvoorzienend te zijn;
dus niet zozeer afhankelijk van geld; althans zo min mogelijk. Zonder dat ze geld schuwen of het definiëren als slecht.
Het zou fijn zijn als ze geld gaan zien als een versterker, gestolde energie en als een neutraal iets dat bepaalde dingen in het leven kan vergemakkelijken in het leven.
In het aankomende maanthema over geld ga ik het wel nog verder uitwerken, maar hier alvast wat tips om zelf mee aan de slag te gaan:
Het spel Cashflow Classic
Dit is het spel ontworpen door Robert Kiyosaki die ook het boek: Rich dad, poor dad heeft geschreven. (Sowieso een aanrader)
Het spel is specifiek ontworpen om uit de ‘rat race’ te komen.
De ‘rat race’ waar de meesten van ons helaas allemaal nog in zitten.
Hoe mooi is het als onze kinderen dit door hebben en op die manier financieël gezond zijn en zelfs financiëel onafhankelijk?
Je kunt het spel gratis online krijgen via deze link.
Maar eigenlijk is een bordspel net zo leuk; ik vind dit in ieder geval interactiever dan online of alleen online.
Het spel ‘lach je rijk’ wat je kunt krijgen via bol.com is niet hetzelfde.
Hier wil ik nog aan toevoegen: ik denk dat dit een goede basis kan zijn van het leren investeren. En vanuit daar weer bewuste keuzes maken in het investeren; want je wilt natuurlijk niet (onbewust) investeren in de wapenhandel of sigarettenindustrie.
Sidenote: Wist je dat je belastinggeld daar ook aan wordt uitgegeven? En wist je dat de belastingdienst eigenlijk een ANBI stichting is?
Interessant, hé?
‘Geldmuseum’
Ook weer op een praktische manier; (daarmee bedoel ik niet zo zeer energetisch) is op bezoek gaan naar het geldmuseum.
Ik kan me herinneren dat ik geweest ben naar het oude geldmuseum, in Utrecht: dit is helaas gesloten.
Destijds heeft wel enige indruk op me gemaakt; ik kan het me ten slotte nog herinneren. Erg jammer dat het gesloten is.
Het muntkundige deel is te vinden bij de Nerdelandse Bank, in Amsterdam. En het historische gedeelte is te vinden in Leiden, in het Rijksmuseum van oudheden. Dit muntkundige deel is niet ‘standaard’ te bekijken. Alleen maar via internet onder de noemer: ‘de Nationale Numismatische Collectie‘, wat af en toe ook ten toon wordt gesteld of bij bepaalde exposities te zien is.
Energetisch spelen met geld
Zoals je misschien wel weet: ik vind juist het energetische stuk van geld (of in het algemeen van dingen) mega interessant.
Een interessante oefening die je zou kunnen doen zelf, of met je kinderen is deze:
Stel de vraag: Wat zou je écht heel graag willen?
Eigenlijk is het een soort visualisatie oefening, waarbij je puur focust op het gevoel en hoe het eruit ziet.
Je stelt jezelf de vraag: hoe ruikt het, hoe proeft het, hoe ziet het eruit? Hoe voelt het?
Dit kan natuurlijk van alles zijn, het hoeft niet materieel te zijn.
Het leuke hieraan is: je gaat je focussen op dat wat je wilt.
En eigenlijk, als je erover nadenkt wil je vaak niet per se geld; je wilt vaak geld om iets anders mee te doen.
Toch blijven we ons focussen op geld, in plaats van datgene wat we er graag me zouden willen doen.
Kinderen zijn waarschijnlijk vele malen beter in deze oefening dan wij; omdat bij ons op de achtergrond al die overtuigingen over geld nog doordraaien.
En om het af te sluiten een quote van lang geleden die me is bij gebleven:
Je moet het verschil tussen ‘niet hebben’ en hebben zo klein mogelijk maken.
Natuurlijk kun je hebben ook vervangen door ervaren. Succes ermee 😉
Praktische details Maanthema Geld
Mochten mij tips je nu aanspreken en lijkt het je gaaf om nog verder de diepte in te gaan:
Meld je dan vooral aan voor dit maanthema geld. Of kijk hier voor meer informatie over maanthema’s in het algemeen.
We gaan dieper in op bovenstaande thema’s en deze verder onderzoeken.
We beginnen zondag 22 augustus om 10.00 bij mij thuis (Wooldseweg 86) met een super leuke activiteit.
Zelf merk ik dat na ongeveer 2 uur de de kinderen honger hebben.
Dus dan is er vanaf ongeveer 12.00 uur een potluck. Neem dus lekker zelf wat te eten mee, evt wat extra om te delen.
En vaak gaan de kinderen daarna lekker spelen, in hun spel nemen ze dan vaak mee wat er net gebeurt is,
of ze spelen lekker vrij: ook helemaal prima.
Zie ik je dan? Meld je hier aan! Gezellig 🙂